Почела је наша рођенданска недеља!
Првог дана, у понедељак, чланови хора су у школској библиотеци изводили познате музичке нумере. Наступ су са великим одушевљењем пратили ученици и наставници школе.
Леп, јесењи, октобарски дан су ученици одељења 4-1 и наставници искористили за посету Музеју Народног позоришта у Београду. Уз стручног водича посета је била не само информативног, већ и образовног карактера јер су се ученици упознали са бурном историјом Народног позоришта које је било део и одраз друштвених (не)прилика. Упознали су се са изгледом костима, накита и осталих реквизита које су користили глумци драме, опере и балета. Посета је завршена уз осмехе и обећање да ћемо се ускоро видети на партеру или галерији гледајући неку од представа са репертоара овог здања.
Калокагатија је удруженост онога што је лепо са оним што је добро. Био је етички и естетички идеал старих Грка. Негујући духовност стварали су материјалну лепоту, а све што су стварали, морало је имати савршене пропорције, мере и облике – да би било лепо. Ако није било лепо, није могло бити ни добро. Тамо где се родила цивилизација, у античкој Грчкој, доброта је била материјализована у лепоти и човек је могао да поправи себе и друге споља и изнутра. Учинивши себе лепшим, чинио је себе бољим и обрнуто. Склад је морао да постоји! Оно што је постојало у колевци цивилизације, заједно са њом могло је да расте. Мисао о лепоти могла је да траје. И дело, којим се она ствара.
Грчки и римски вајари поставили су вечне узоре, вајали су беспрекорне Афродите и Аполоне. Следили су их толики епигони. Чак ни библијски текстови нису лишени спољашње лепоте човека и жене. У „Песми над песмама“ вереница чезне за лепотом свог драгог, а он види њен врат као кулу од слонове кости и њене очи као језера…
Данте је своју рајску Беатриче обукао у свилу и злато и расплео јој дугу анђеоску косу. Слепи је Хомер видео унутрашњим оком Хелену – најлепшу од свих жена и знао је да је то оно што је покренуло рат, а не новац, моћ, ни слава.
Неписмени, безимени певачи наше народне песме нису знали слова, али су знали шта је лепо:
Коса јој је кита ибришима,
очи су јој два драга камена,
обрвице с мора пијавице,
сред образа румена ружица…
Све оно што је ретко и драгоцено има она која заслужује да о њој песма пева:
…Па ипак си сваког дана нова мени,
увек нова,увек тако чудно драга,
и никада слична јучерашњој жени.
Та моћ твоја чудна заслепљава мене
разноврсним сјајем, мирисом, и бојом.
Ох, буди једанпут као и друге жене,
да одахнем најзад пред лепотом твојом!…
И човек је зачаран заувек. Чиме – лепотом!
Ренесанса је донела повратак свету материјалне, оку видљиве лепоте. У потреби да себе и све око себе учине лепим многи су претеривали, стварали толико кича и шљаштећег, искривљеног одраза, у основи племените идеје: да нешто учине лепим. Зар треба кривити Лујеве и Марије Антоанете што су претеривали!? Па, само су хтели да буду лепи! И коса, и перика, и кожа, и нокти, и шминка – само су желели да буду лепи.
Они су нам, ваљда, и донели моду. Свет је схватио да постоји нешто што се тако зове и што би могло да буде важно. Нешто што нам обликује укус у неком тренутку, што нас повезује са другима, чини да се осећамо сигурним ако је следимо. С друге стране, то је нешто што нас непогрешиво враћа правим вредностима материјалне лепоте, јер оно што вреди понавља се, помало мења и опет враћа.
Сетимо се Анрићеве мисли о лепоти која је видљива, али недостижна. Од кад је света и века чудесна лепота мами све смртнике. „Ми стварамо облике, као нека друга природа, заустављамо младост, задржавамо поглед који се у природи већ неколико минута доцније мења или гаси, хватамо и издвајамо муњевите покрете које никад нико не би видео и остављамо их, са свим њиховим тајанственим значењима, очима будућих нараштаја.“
Данас, сјај света обогаћен је новом лепотом, лепотом брзине. Иако засад у нашим делима има трагова и кича и доброг укуса, на њима ипак трепере први пут светлости нове будуће лепоте. Осећање и разумевање модерног човека и брзина живота преносе се на уметнички доживљај лепоте, античко око врви данас од ужурбаности.
Какви год кроз времена били естетски критерујуми, колико се год укуси мењали и колико год о њима било узалудно расправљати, једно остаје – лепота се мора неговати.
„Треба да у једном људском бићу све буде лепо: и лице и одело и душа и мисли“, каже Чехов.
Лепота ће доћи сама од себе, даће нам је природа, али ми ту драгоценост морамо чувати и пажљиво њоме руковати. Можда ће у неком тренутку пожелети да нестане, да се повуче из нашег ока – ако јој не посветимо довољно пажње. Зато смо овде, помоћи ћемо лепоти да траје!
Стана Булатовић